Munkavédelmi kockázatelemzés, munkavédelmi kockázatértékelés.
Kinek kötelező a kockázatelemzés ,a kockázatértékelés, a kockázatbecslés elkészítése ?A munkavédelmi hatóság, a szakhatóságok az ellenőrzéskor kérhetik a kockázatelemzés, kockázatértékelést, kockázatbecslést, az aktuális, érvényes munkavédelmi dokumentáció, tűzvédelmi dokumentációt.
Szüksége van rá, kéri hatóság, ellenőrzés lesz, azt akarja, hogy cége vállalkozásánál ez is rendbe legyen?
Azt szeretné, hogy vállalkozása, cége sikere legyen?
A vállalkozása, cége folyamatosan fejlődjön!
A sikeres vállalkozások munkavédelmi-tűzvédelmi partnere a
Munka-Tűz-Biztonság Szaktanácsadó Iroda.
Egy dokumentáció miatt nem szeretne elmarasztalást, nem szeretné,hogy vállalkozása, cége rossz megítélést kapjon.
Munkavédelmi kockázatelemzés, munkavédelmi kockázatértékelés.
Sok elnevezéssel találkoztunk már: munkavédelmi kockázatelemzés, munkavédelmi kockázatértékelés, munkahelyi kockázatelemzés, munkahelyi kockázatértékelés, telephelyi munkavédelmi kockázatelemzés, veszélyes anyagok kockázatelemzése, kémiai kockázatbecslés stb.
Ön olyan vállalkozást vezet ahol szükséges a munkavédelmi kockázatelemzés elkészítése?
Üzlet,bolt,kocsma,kereskedelmi egység, söröző, fodrász,kozmetikus, szépségszalon,fogorvos,étterem,büfé,mikrovállalkozás,kisvállalkozás,cég, autószerelő, egyéni vállalkozó, kereskedelmi szálláshely, építőipar, kivitelezés, műhely, műkörmös, pedikűr, karbantartás, fémipar, asztalosipar, szolgáltatás,mezőgazdaság, faipar, műanyagipar, textilipar, feldogozás, raktározás, árusítás, vásár, szálláshely, stb.
Munkavédelmi szakember, mikor kell alkalmazni?
Van amikor csak a munkavédelmi szaktevékenységre, munkabiztonsági szakfeladatok ellátására kell igénybe venni megfelelő szakképesítéssel rendelkező személyt, vállalkozást, céget.
Ilyen például a munkavédelmi kockázatelemzés elkészítése, munkavédelmi ktatási tematika, tűzvédelmi oktatási tematika, egyéni védőeszköz juttatási rend, munkavédelmi szabályzatok elkészítése.
És van amikor az alkalmazotti létszám és a veszélyességi kategória alapján, meghatározott minimum óraszámban kell folyamatosan, illetve rendszeresen alkalmazni, megbízni ,illetve foglalkoztatni munkavédelmi szakembert.
Munkabiztonsági szakember kiemelt feladatai, teendői.
- Munkabalesetek kivizsgálása, dokumentálása, jegyzőkönyv készítés.
- Egyéni védőeszköz szabályzat, egyéni védőeszköz juttatás rendjének kidolgozása.
- Munkaeszközök, berendezések, munkahelyek munkavédelmi és üzembe helyezési eljárásban való közreműködés.
- Munkavédelmi kockázatelemzés, munkavédelmi kockázatértékelés, kémiai kockázatbecslés elkészítése.
- Munkaegészségügyi szolgálattal való együttműködés.
- Balesetvédelmi, baleset megelőzési eljárásokban való közreműködés.
- Technológia, védőeszköz, munkahely, munkaeszköz soron kívüli ellenőrzésében való részvétel.
- Munkavédelmi szempontú szaktanácsadás .
- Időszakos munkabiztonsági felülvizsgálatok elvégzése.
- Munkavédelmi oktatás, munkavédelmi oktatási tematika kidolgozása.
Munkabiztonsági szakembert kinek kell alkalmazni?
Nem számít ,hogy egyéni vállalkozó vagy cégről van szó amennyiben a munkavállalók létszáma meghaladja a 10 főt akkor munkavédelmi szakember illetve, munkavédelmi szolgáltatás megbízása, alkalmazása, foglalkoztatása szükséges.
10 fő munkavállalói létszám alatt viszont a felsorolt munkavédelmi szaktevékenység ellátásához munkabiztonsági szakember megbízása szükséges.
Önnek is segít a Munka-Tűz- Biztonság Szaktanácsadó Iroda!
Munkavédelmi kockázatelemzés készítése országosan !
Munkavédelmi Partner Garanciával. Érdekli? Kattintson ide!
Mire figyeljünk?
Munkabiztonsági, illetve munka egészségügyi szaktevékenységnek minősül a munkavédelmi kockázatértékelés készítése.
A munkáltató a kockázatelemzést, kockázatértékelést, a kockázatbecslést és a megelőző intézkedések meghatározását a tevékenység megkezdése előtt, azt követően indokolt esetben és meghatározott időszakonként köteles elvégezni.
A kockázatértékelés felülvizsgálata legalább 3 évente kötelező amennyiben indokolt eset nincs.
Ilyen indokolt esetnek minősül:
- az alkalmazott tevékenység, technológia, munkaeszköz, munkavégzés módjának megváltozását
- illetve minden olyan, az eredeti tevékenységgel összefüggő változtatást, amelynek eredményeképpen a munkavállalók egészségét, biztonságát meghatározó munkakörülményi tényezők megváltozhattak
- ideértve a munkaklíma-, zaj-, rezgésterhelést, légállapotokat (gázállapotú, por, rost légszennyezők minőségi, illetve mennyiségi változását).
- Soron kívül el kell végezni a kockázatelemzést, kockázatértékelést, ha az alkalmazott tevékenység, technológia, munkaeszköz, munkavégzés módjának hiányosságával összefüggésben bekövetkezett munkabaleset, fokozott expozíció, illetve foglalkozási megbetegedés fordult elő,
- vagy a kockázatértékelés a külön jogszabályban meghatározott szempontra nem terjedt ki
Munkavédelmi kockázatelemzés:
Munkahelyi kockázatelemzés, munkavédelmi kockázatelemzés, kémiai kockázatelemzés, kémiai kockázatbecslés, munkahelyi kockázatértékelés, átfogó kockázatelemzés, munkavédelmi kokázatértékelés, intézkedési terv.
+ kedvezményes áron: munkavédelmi oktatási tematika, tűzvédelmi oktatási tematika melynek birtokában ön is megtarthatja a továbbiakban az oktatást.
Csatlakozon Ön is a Munkavédelmi Partner Tréninghez.
Munkavédelmi kockázatelemzés, munkavédelmi kockázatértékelés fogalma?
A munkavédelmi kockázatelemzés, munkavédelmi kockázatértékelés egy folyamat, ahol meg kell vizsgálni az adott munkakörülményeket és meg kell határozni a konkrét teendőket, de ehhez nem feltétlenül szükséges matematikai valószínűségek vagy elméleti összefüggések megállapítása. A kockázatértékelés gondos áttekintése annak, hogy az adott munkahelyen mi károsíthatja, veszélyeztetheti a munkavállalókat, a feltárt veszélyek kiküszöbölhetők-e vagy sem, és milyen személyi, tárgyi, szervezési intézkedések szükségesek annak érdekében, hogy a munkabalesetek és az egészségkárosodások megelőzhetők legyenek.
Mire van szükség a munkavédelmi kockázatelemzés elkészítéséhez?
A kockázatértékelés a munkavédelmi követelmények teljesülésének szisztematikus ellenőrzését, a hiányosságok, illetve szabálytalanságok feltárását, megszüntetését, és a kockázatok elfogadható szinten tartását jelenti, amelyben a legfőbb eszköz a széles körű munkavédelmi ismeretek ésszerű alkalmazása. A kockázatértékeléshez esetenként szükségesek mennyiségi vizsgálatok, munkahigiénés mérések is (például a kémiai biztonsággal kapcsolatos kockázatbecslés területén), de nem igényel minden esetben laboratóriumi vizsgálatot, műszeres mérést, tudományos apparátust vagy költséges szolgáltatást.
Mi írja elő a munkavédelmi kockázatelemzés, kockázatértékelés elvégzését?
A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Mvt.) 1998. január 1-jétől vezette be munkáltatói feladatként a kockázatértékelést. Az Mvt. 54. § (2) bekezdése kimondja, hogy a munkáltatónak rendelkeznie kell munkavédelmi kockázatelemzéssel, munkavédelmi kockázatértékeléssel.
Az Európai Unióban kockázat-analízisnek (kockázatelemzés) nevezik azt a folyamatot, amely során a kockázatot meghatározzuk (kockázatbecslés), majd a kockázatot megfelelő intézkedésekkel csökkentjük (kockázatkezelés) és végül a kockázatkezelés eredményeiről az érintetteket tájékoztatjuk (kockázat-kommunikáció). A kémiai biztonságról szóló 2000. évi XXV. törvény és végrehajtási rendelete (továbbá a munkaegészségügyi szakma, valamint a munkaegészségügyi tárgyú jogszabályok) ebben az értelemben használja az EU harmonizált fogalmait. Az Mvt.-ben alkalmazott „kockázatértékelés” általában a kockázatbecslést és a kockázatkezelést együttesen jelenti.
A munkáltatónak figyelemmel kell lennie arra, hogy külön jogszabály tartalmaz-e az Mvt. szerinti 3 éves határidőnél szigorúbb előírást, mivel adott esetben annak megfelelő időközönként kell újbóli kockázatértékelést végeznie az adott tényező vonatkozásában.
Az általános előírástól való eltérést, azaz speciális jogszabályi rendelkezés alkalmazását a veszélyek, a veszélyeztetés várható bekövetkezésének valószínűsége és a következmények (egészségkárosodások, illetve megbetegedések) súlyossága, azaz a kockázati szint indokolja.
A korábbi gyakorlatnak megfelelően, a kockázatértékelés során továbbra is figyelembe kell venni az egyes munkahelyi kóroki tényezők (pl. zaj-, rezgésexpozíció, veszélyes anyaggal/keverékkel végzett tevékenység, rákkeltő anyagok, biológiai tényezők stb.) hatásának kitett munkavállalók védelméről szóló külön jogszabályokban meghatározott szempontokat is.
Az időben soron következő kockázatértékelés elvégzése nem feltétlenül jelenti a kockázatértékelés teljes körű megismétlését, hanem annak vizsgálatát, hogy a legutóbbi kockázatértékelés elvégzése óta történt-e olyan változás a munkakörnyezeti vagy kockázati tényezőkben, amely indokolja a kockázatértékelés adott szempontra történő elkészítését. Meg kell állapítani, hogy a korábban meghatározott kockázatcsökkentő intézkedések megfelelőek, hatásosak voltak-e, és csökkentek-e a kockázatok, illetve a fennmaradó kockázatok mértéke továbbra is elfogadható szinten van-e.
A kockázati tényezők:
megváltozását a munkáltató köteles megvizsgálni. A három évenként esedékes kockázatértékelési kötelezettségen túl újbóli kockázatértékelést kell végezni, ha a munkakörnyezeti tényezőkben bekövetkezhetett olyan változás, amely beavatkozást igényel.
Az Mvt. a kockázatértékelés újbóli elvégzése indokaként nevesíti a következő tényezőkben bekövetkezett változást: az alkalmazott tevékenység, a technológia, a munkaeszköz, a munkavégzés módja, továbbá minden olyan, az eredeti tevékenységgel összefüggő változtatás, amely eredményeképpen a munkavállalók egészségét, biztonságát meghatározó munkakörülményi tényezők megváltozhattak. Az Mvt. kiemelten ideérti a munkaklíma terhelést; a zajterhelést; a rezgésterhelést, légállapotokat (gázállapotú, por, rost légszennyezők minőségi, illetve mennyiségi változását)
Ki végezheti a kockázatértékelést?
A kockázatértékelés elvégzése munkabiztonsági, illetve munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősül.
Önnek is segít a Munka-Tűz-Biztonság Szaktanácsadó Iroda!